Letiště Václava Havla se opět posouvá vpřed ve své infrastrukturní modernizaci. Tentokrát se jedná o stavbu nové nádrže na letecký petrolej, která doplní stávajících šest zásobníků. Tato investice, o níž informovala Česká televize, je nejen důležitým krokem k zajištění plynulého provozu letiště, ale také strategickým rozhodnutím, které reflektuje rostoucí poptávku po letecké dopravě a potřebu efektivnější logistiky palivového hospodářství.
Nová nádrž jako odpověď na rostoucí poptávku
Letecký průmysl zažívá v posledních letech dynamický růst, a to i přes výzvy, které přinesla pandemie. Letiště Praha, které ročně odbaví desítky milionů cestujících, se musí přizpůsobit nejen současným potřebám, ale také plánovat do budoucna. Nová nádrž na kerosin, která vzniká v blízkosti stávajících šesti zásobníků mezi hlavní dráhou a obcí Kněževes, je odpovědí na tento trend.
Denně na letiště Václava Havla míří tři vlaky plné leteckého petroleje, který se vyrábí v rafinerii v Kralupech nad Vltavou. Tato rafinerie ročně produkuje neuvěřitelných 250 milionů litrů kerosinu, což je množství, které by naplnilo přibližně 100 olympijských bazénů. V měsících nejsilnějšího provozu, například během letních prázdnin, spotřebují letadla na Ruzyni až 2 miliony litrů paliva denně. To je ekvivalentem toho, jako kdyby každý den 40 tisíc osobních automobilů najelo 500 kilometrů.
Koordinace stavby s uzavírkou hlavní dráhy
Stavba nové nádrže je logisticky náročný projekt, který vyžaduje precizní plánování a koordinaci. Letiště Praha využilo aktuální uzavírku hlavní vzletové a přistávací dráhy, aby minimalizovalo dopad na provoz. Uzavírka dráhy umožňuje nasazení těžké techniky, včetně obřích jeřábů, které by jinak zasahovaly do letového provozu. Tento krok ukazuje, jak důležité je propojení jednotlivých projektů a jejich realizace v souladu s provozními potřebami letiště.
Strategická příprava na budoucnost
Kromě okamžitého zvýšení kapacity pro skladování leteckého paliva má nová nádrž i další významný účel – přípravu na budoucí rekonstrukci železniční vlečky, která zásobuje letiště kerosinem. Tato vlečka je klíčovým prvkem logistického řetězce, který zajišťuje, že palivo z Kralup nad Vltavou dorazí na letiště včas a v dostatečném množství. Rekonstrukce vlečky by mohla dočasně omezit dodávky paliva, a proto je důležité mít dostatečné skladovací kapacity, které umožní letišti fungovat bez přerušení.
-AVIS-